marți, februarie 10, 2009

E noapte si e tarziu...of..of...

Am citit undeva simpla intrebare “Exista Dumnezeu? Da sau nu?”. M-am uitat lung dar nu am stiut ce sa raspund. Pentru ca..

Pentru ca, la un moment dat al vietii mele am incercat sa analizez situatia bazandu-ma pe bruma de cunostiinte pe care o aveam despre diferite religii si perceptii religioase. [including rastafarian :D]. Niciodata nu am inteles, cu adevarat, ce legatura are Dumnezeu cu religia, cu traditia and so on. Dumnezeu este ceva pur...sau ceva pur spiritual. Religia..ehe..tine de “comercial”.
In fine, pe scurt ideea e ca indiferent ca vorbim de musulmani, buddhisti, ortodocsi, protestanti sau mai stiu eu ce, exista UN SINGUR Dumnezeu. Atunci nu vad de ce atatea nominatiuni si traditii fara rost?
Aaa...ok, intra in scena istoria si toate conflictele de interese care au avut loc de-a lungul timpului: chestii care au tinut intotdeauna de politica si contextul social sau chiar economic in care lumea evolua. Ma rog, chestii irelevante in opinia mea. Doar nume, nume aiurea fara rost, care nu pot, nu au cum sa surprinda toata esenta lui Dumnezeu, in adevaratul sens al cuvantului.

Si gandind eu asa, poate putin prea idealist intr-adevar, am ajuns la o intrebare pe care nu mi-am mai pus-o pana acum, dar care mi se pare “fair enough” : Dumnezeu ne-a creat pe noi? Sau noi pe Dumnezeu?. Nu e cumva Dumnezeu o portita de scapare atunci cand nu gasim raspunsuri palpabile in aceasta lume in care ne miscam? Cand ai o problema, intrebi mama, bunica, tusica, pisica, purcelu’...si abia in final te gandesti sa te rogi. Asa cum zicea Octavian Paler “Rugaciunea este uneori o forma de a spera a celui ce nu indrazneste sa spere singur.” Ce este Dumnezeu? O mentalitate? O parte a mintii umane? Dumnezeu este insusi auto-sugestia? Exista asadar, Dumnezeu..?

Nu filozofez, nici pe departe. Daca cineva m-ar intreba “Crezi in Dumnezeu?” as raspunde simplu “Da”. Daca m-ar intreba “Exista Dumnezeu?” nu as stii ce sa raspund.


PS : Nu am fumat nimic, nu am tras pe nas, in vena m-am lasat de mult de bagat. :-D

PPS : Nici macar nu am o stare spirituala, nu stiu ce mi-a venit.

6 comentarii:

CoajaDeCopac spunea...

Da, exista. Vreau premiul Nobel pentru Pace pentru ca nimeni nu poate si nu are cu ce sa ma contrazica. ;)

razvan (YO) spunea...

yup si eu sunt deacrod ca exista ... doar ca tot timpul cand nu vream ca cred ceva dam vina pe imaginatie ... noi am creat pe D-zeu (prostii) noi nu suntem in stare se avem grija de noi insine dar sa mai si cream un D-zeu care tine univerul sub control ... atat am vrut sa zic

Anonim spunea...

dar nu-i asa, ca dumnezeul musulman nu e totuna cu cel crestin, nu e unul singur. ce sa mai zic de budhisti.. nu zic doar asa, pur si simplu. atributele lui in ideologia lor nu-i aceeasi. si oricat de mult ai combate religia, trebuie sa iei informatiile de undeva (din doctrina religiei respective).

Kr!s spunea...

Fly, ideea e aceeasi. O forta acolo sus care cum zicea razvan "tine universul sub control".

Anonim spunea...

Si eu cred ca e un singur Dumnezeu. Si ca El ne-a creeat pe noi. Ceea ce am creat noi poate sunt unele atribute/opinii/sperante personale (ex diferentele musulmani-busti-crestini/diferite deniominatiuni in cadrul aceleiasi religii etc)

Si eu mi-am mai pus intrebari de astea dar ar fi prea absurd ca o minciuna sa dureze sute de mii de ani (ca sunt scrieri religioase printre primele scrieri vazute ever). Oamenii isi creeaza fantasme, dar pana la urma se mai satura de ele (dupa un an, 10 ani, o viata, 3 generatii, 500 de generatii). Nu se pot minti la infinit.

De asta cred ca Dumnezeu e real. Pt ca il cautam acum si a fost cautat dintotdeauna.

L. spunea...

"Daca Dumnezeu ar exista, in niciun caz nu s-ar afla in mine sau in tine, ci in spatiul dintre noi." (Replica din "Before Sunset")